Het plezier van het ambacht

The Joy of the Craft
A free dutch translation of the first chapter of The Mythical Man-month, a book by Fred Brooks

Waarom is programmeren leuk? Welke verrukkingen mag de beoefenaar als beloning verwachten?


Ten eerste is er het pure plezier van het maken van dingen. Zoals een kind geniet van lego, zo geniet de volwassene van het creëren van dingen, vooral dingen van eigen ontwerp. Ik denk dat deze voldoening gelijk is aan Gods verrukking in het scheppen van dingen, een voldoening die tot uiting komt in de onderscheidenheid en nieuwigheid van elk schepsel, elke nieuwe vorm en kleur van een blad aan een boom en alle verscheidene vormen die een sneeuwvlok kan aannemen.

Ten tweede is er het plezier van het creëren van dingen die nuttig zijn voor andere mensen. Diep van binnen willen we dat anderen ons werk echt gebruiken en nuttig vinden. In dit opzicht verschilt het programmeren van een systeem niet wezenlijk van het eerste klei-pennenbakje dat een kind maakt “voor papa’s kantoor”.

Ten derde is er de fascinatie van het maken van complexe, puzzelachtige onderdelen van in elkaar grijpende bewegende onderdelen en het kijken hoe ze in subtiele cycli werken, waarbij ze de vervolgstappen uitspelen van principes die er vanaf het begin zijn ingebouwd. De geprogrammeerde computer heeft alle fascinatie van de discobal, de flipperkast of de knikker- en de waterbaan, tot het uiterste doorgevoerd.

Ten vierde is er het plezier van altijd leren, dat voortkomt uit de niet-herhalende aard van de zaak. Op de een of andere manier is het probleem altijd nieuw, en als oplosser leer je steeds iets nieuws: soms praktisch, soms theoretisch, en soms allebei.

Ten slotte is er het plezier van werken met zo’n hanteerbaar werktuig. De programmeur werkt, net als de dichter, slechts op een heel kleine afstand van pure “denkstof”. Je bouwt kastelen in de lucht, vanuit de lucht, bent scheppend bezig door pure verbeelding. Er zijn maar weinig creatieve manieren als het bouwen voor de machine die zo flexibel zijn, zo gemakkelijk te polijsten en opnieuw te bewerken, zo gemakkelijk in staat om grootse conceptuele structuren te realiseren…

Toch is de constructie van het programma, in tegenstelling tot de woorden van de dichter, écht. Echt in de zin dat het beweegt en werkt en zichtbare resultaten produceert die los staan ​​van de constructie zelf. Het drukt resultaten af, tekent afbeeldingen, produceert geluiden, beweegt armen, licht op. De magie van mythe en legende is in onze tijd werkelijkheid geworden. Je typt de juiste bezwering op een toetsenbord en zie! Een scherm komt tot leven en laat dingen zien die er nooit waren of zouden kunnen zijn.

Programmeren is daarom leuk omdat het creatieve verlangens bevredigt die diep binnen ons zelf zijn besloten en geeft het fonkelende gevoel dat we met de hele mensheid gemeen hebben.

Fred Brooks – Auteur van The mythical man-month overleed 17 november 2022