Haarlemse Wegenwaan: Het autodoolhof van de Leidsebuurt wordt verergert door afsluiting van de Westerstraat
Als bewoner van de Leidsebuurt in Haarlem voel ik de bui alweer hangen. En de frustratie, die stijgt met de dag, voelt inmiddels als een ongenode huisgenoot, veroorzaakt door plannen van de gemeente zonder met bewoners te praten. Ik woon hier met heel veel plezier, dichtbij de stad en tegelijkertijd dichtbij “buiten” en de duinen. Wat dat betreft ligt de Leidsebuurt echt ideaal, ik pak vaak de fiets voor de kortere afstanden of naar het werk, maar heel soms pak ik de auto. En dan wil je gewoon makkelijk de wijk uit kunnen en weer thuis kunnen komen. Mijn vertrouwde route via de uitrit bij de Westerstraat om op de Randweg te komen, of bij terugkeer uit de stad of A9/Schalkwijk de inrit Westerstraat bij de Westergracht is dan ideaal. Was ideaal, moet ik zeggen.
Want wat is nu het nieuwste plan van de gemeente? De Westerstraat wordt afgesloten voor verkeer dat de wijk wil uitrijden! Alsof we nog niet genoeg verkeerscirculatie-ellende hebben gehad met het eenrichtingsverkeer – waar heel erg veel bezwaar tegen was door bewoners! Ik denk met afgrijzen terug aan het “verkeerscirculatieplan” (wat een verschrikkelijke naam trouwens), waarbij al onze fijne tweerichtingsstraten plotseling eenrichtingsverkeer werden. Dat loste al niets op. En nu dit! De Westerstraat blijft wel bereikbaar via de parallelweg en het deel tussen de Westergracht en de Kolkstraat wordt eenrichtingsverkeer, zo lees ik op de gemeentewebsite. Maar de onduidelijkheid over de rijrichting van die parallelweg is veelzeggend; de gemeente zelf wist het blijkbaar nog niet zeker in hun “Kaderstellende Notitie“, terwijl het nu al als voldongen feit wordt gepresenteerd. Tja, communicatie…
De Grote Leugen over de Spoorwegovergang
De gemeente Haarlem beweert dat dit allemaal is om de spoorwegovergang bij de Westergracht “veiliger te maken”. Ze hebben het over “verbeterde oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers”. Hartstikke fijn natuurlijk, als ProRail zich zorgen maakt over de veiligheid van het spoor. Maar de werkelijkheid, beste mensen, is dat de gemeente zelf volledig heeft liggen slapen!
Het échte probleem bij de spoorwegovergang ligt namelijk niet bij de uitrit van de Westerstraat, maar aan de overkant van de Westergracht, bij de Calvijnlaan. Dit wordt nota bene bevestigd in hun eigen rapporten, zoals de “Kaderstellende Startnotitie” van 28 augustus 2024 en de “Risicoanalyse Overwegen Haarlem” van Arcadis (zie bijlage in de brief van dhr Schouten, punt 7 in vergadering Commissie Beheer Haarlem donderdag 12 Juni 2025). Uit deze documenten blijkt dat de primaire oorzaak van de onveilige situatie en verkeersopstoppingen ligt bij de uitweg Calvijnlaan en de daaruit voortkomende “slechte ontruiming van de overweg” door vrachtverkeer.

En hier komt het cynische: de gemeente geeft in diezelfde Startnotitie doodleuk toe dat ze de “onjuiste aanleg” van de Calvijnlaan “niet tijdig heeft onderkend” en momenteel worstelt met de medewerking van de eigenaar van Plaza West om deze problematiek op te lossen! Dus, ze hebben het zelf verprutst, kunnen het niet oplossen met de daadwerkelijke veroorzaker, en de Leidsebuurt mag de gevolgen dragen. Alsof dat nog niet erg genoeg is, de Arcadis-analyse, die specifiek is opgesteld op verzoek van de gemeente Haarlem, noemt de afsluiting van de Westerstraat nergens als een noodzakelijke of zelfs voorgestelde maatregel om de overwegveiligheid voor gemotoriseerd verkeer te verbeteren! De conclusies van Arcadis richten zich uitsluitend op beheersmaatregelen voor de Calvijnlaan-uitrit zelf en aanpassingen van de fiets- en voetgangersoversteken.
De Werkelijke Agenda: Fietspad op Onze Kosten?
Het is zonneklaar: de gemeente misbruikt dit zogenaamde veiligheidsprobleem voor iets heel anders. Ze willen een tweerichtingsfietspad aan de noordkant van de Westergracht. En de bewoners van de Leidsebuurt? Wij zijn de dupe. Onze mobiliteit wordt opgeofferd voor een project dat totaal losstaat van de spoorwegovergangproblematiek veroorzaakt door de Calvijnlaan.

En denken ze bij de gemeente nou echt dat Fietsers zich iets aan het fietspad gelegen laten liggen als ze van de Randweg komen? Dan niet meer over de spoorovergang zo kort als mogelijk richting Westerstraat over het spoor? Met een fietspad oversteek nog verder weg van de ingang van de wijk daar ineens wel gebruik van maken, omdat het nieuw aangelegd is? Natuurlijk niet, laten we ons zelf niet voor de gek houden.
De Desastreuze Gevolgen voor de Leidsebuurt
De voorgestelde afsluiting van de Westerstraat lost ten eerste het probleem van de Calvijnlaan niet op, en leidt daarnaast tot een reeks fundamentele problemen voor onze wijk:
Verkeersinfarct in de wijk: Het wordt vrijwel onmogelijk om de wijk in zuidelijke richting te verlaten en de Randweg te bereiken. Het totale verkeer dat nu via de Westerstraat wordt afgewikkeld, zal zich concentreren op de uitgang van de Voorzorgstraat, bij de Koorschool, waar het ‘s Ochtends al heel druk is. Dit leidt tot een significante toename van verkeersbewegingen binnen de smalle woonstraten van de wijk, wat de veiligheid en leefbaarheid negatief beïnvloedt en extra gevaarlijke situaties creëert, vooral voor spelende kinderen en kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit staat haaks op het reeds ingevoerde verkeerscirculatieplan!
Langere reistijden en meer uitstoot: De langere omrijroutes leiden tot verhoogde reistijden voor bewoners en bezoekers. Dat is niet alleen frustrerend, maar resulteert ook in een hogere brandstofconsumptie en daarmee een toename van de CO2-uitstoot, wat haaks staat op duurzaamheidsdoelstellingen.
Levens in gevaar door vertraging hulpdiensten: De Westerstraat is een belangrijke toegangsweg voor hulpdiensten zoals Ambulance en Brandweer om de wijk makkeljk in te komen. De voorgenomen afsluiting creëert omrijroutes en een complexere verkeerscirculatie die, ondanks eventuele ‘alternatieve’ plannen, onacceptabele vertragingen zullen veroorzaken. Iedere seconde telt en kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Deze maatregel brengt daarmee direct de veiligheid van de inwoners van de Leidsebuurt in gevaar!
Gebrekkige participatie: De gemeente erkende zelf al dat er “verwachte weerstand” was, maar deed nauwelijks moeite om ons te betrekken. Slechts één informatieavond, beperkte aankondiging tot een geselecteerd adressenbestand en een poster in een buurthuis (het Trionk) buiten de wijk. Ze hielden rekening met bezwaren uit de buurt maar deden onvoldoende om een open dialoog tot stand te brengen. En dat terwijl hun eigen risicoanalyse de afsluiting van de Westerstraat niet eens onderbouwt!
Er zijn wél Alternatieven!
Wij erkennen dat keren op de overgang gevaarlijk kan zijn. Maar in plaats van de hele Westerstraat af te sluiten, stellen wij voor om gerichte, fysieke maatregelen te implementeren: plaats een fysiek obstakel, zoals een hekwerk, tussen de twee breedste spoordelen op de spoorwegovergang zelf. Dit maakt het onmogelijk voor verkeer om daar te keren, is een directere en proportionele oplossing, en voorkomt de ingrijpende gevolgen van een volledige afsluiting.

De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen om het probleem bij de Calvijnlaan op te lossen , zoals ook Arcadis adviseert. Stop met het verschuiven van de lasten naar de Leidsebuurt!
Het wordt tijd dat de gemeente eens wakker wordt en de échte problemen aanpakt, in plaats van ons, de bewoners, op te zadelen met de gevolgen van hun eigen nalatigheid (niet tijdig ingrijpen Calvijnlaan-situatie) en verborgen agenda’s. Wij verzoeken de gemeente dringend om de voorgestelde afsluiting van de Westerstraat te heroverwegen en wijkbewoners beter en breder te laten participeren in een zo ingrijpende maatregel.
Meer informatie over de plannen is te vinden op de website van de gemeente Haarlem: Spoorwegovergang Westergracht. Daar kunt u zelf ook een reactie achter laten – tot 11 augustus….
Referenties:
Verkeerscirculatieplan van BVA: https://leidsebuurt.nl/wp-content/uploads/2021/12/21030-Verkeerscirculatie-Leidsebuurt-Haarlem-19-november-2021.pdf
Kaderstellende startnotitie gemeente Haarlem (18 aug 2024) https://gemeentebestuur-haarlem.notubiz.nl/document/14649354/1/2_+Bijlage+1+Kaderstellende+startnotitie+spoorwegovergang+Westergracht?connection_type=1&connection_id=8764425
Vrijgave voor inspraak Besluitenlijst Burgemeester en Wethouders 20 Mei 2025 (punt 18) https://gemeentebestuur-haarlem.notubiz.nl/document/14649354/1/2_+Bijlage+1+Kaderstellende+startnotitie+spoorwegovergang+Westergracht?connection_type=1&connection_id=8764425
Vergadering Commissie Beheer Haarlem (12 juni 2025) punt 7: https://gemeentebestuur-haarlem.notubiz.nl/vergadering/1374215
Inspraakreactie dhr Schouten commissie Beheer (bevat Rapport Arcadis): https://gemeentebestuur-haarlem.notubiz.nl/document/15650500/1/06-12+Schriftelijke+inspreekbijdrage+dhr_+Schouten?connection_type=1&connection_id=9405705
Leave a Reply