Terug naar Nederlandse diplomacy pagina


Korte beschrijving van

DIPLOMACY

DIPLOMACY lijkt een beetje op het veel populairder spel RISK. Anderen zeggen dat het een soort schaken is voor zeven spelers. In ieder geval is Diplomacy een strategisch spel dat uitgaat van de politieke situatie in Europa omstreeks het jaar 1900. Het spel gaat uit van zeven spelers, die de volgende landen vertegenwoordigen: Rusland, Het Turkse Rijk, Oostenrijk-Hongarije, Italie, Duitsland, Frankrijk en Engeland. (zie de speelkaart).

Als het spel begint, bezit ieder land een aantal legers en vloten, die in bepaalde gebieden binnen hun grenzen worden geplaatst. Deze gebieden worden aanvoergebieden genoemd en zijn te herkennen aan de cirkels (of: grote stip) die er in zijn aangebracht. Deze aanvoergebieden zijn belangrijk omdat een speler net zoveel eenheden (legers en vloten) mag hebben als er aanvoergebieden in bezit zijn.

Ook buiten de grenzen van de genoemde landen zijn er aanvoergebieden. In het begin van het spel zijn deze nog onbezet en worden daarom ook wel de neutrale aanvoergebieden genoemd. Dit neemt niet weg dat ze elk, bij het in bezit hebben, ook recht geven op extra eenheden. Er zijn in totaal 34 aanvoergebieden op het bord en ieder land streeft er naar om er 18 van te beheersen (1 meer dan de helft). De speler en het land dat daarin het eerste slaagt heeft overwicht in Europa en is de winnaar van het spel.

De spelers kunnen het aantal aanvoergebieden dat zij beheersen uitbreiden door hun legers of vloten (eenheden) te bevelen, zich naar andere, nieuwe aanvoergebieden te verplaatsen. De verlaten aanvoergebieden blijven in hun bezit zolang ze niet door een eenheid van een andere speler worden bezet.

Het unieke van Diplomacy is, dat de bevelen aan de eenheden door alle spelers in het geheim worden gegeven. De bevelen worden gelijktijdig geopenbaard en uitgevoerd.

Per gebied op de kaart kan maar 1 eenheid (leger of vloot) staan.

Bevelen zijn daarom alleen maar uitvoerbaar als er geen tegenstand bestaat, of op grond van overmacht. Het zal duidelijk zijn dat wanneer alle zeven landen streven naar de beheersing van 18 van de 34 aanvoergebieden, conflictsituaties ontstaan. Verschillende landen zullen proberen eenzelfde gebied binnen te trekken. Over het algemeen kan alleen met behulp van steun van bondgenoten voor overmacht worden gezorgd. Het vooraf onderhandelen en het maken van afspraken (die nimmer bindend zijn) is het belangrijkste onderdeel van Diplomacy.

De volgorde van de spelhandelingen is :

Deze drie spelhandelingen omvatten een ronde (een beurt). De eerste ronde in Diplomacy heet "Voorjaar 1901", de tweede "Najaar 1901", de derde "Voorjaar 1902", enz.
Na het spelen van elke najaarsronde (dus elke 2e ronde) wordt het aantal eenheden dat ieder land bezit, vergeleken met het aantal aanvoergebieden dat dit land beheerst. Heeft een land op dat moment minder eenheden dan aanvoergebieden, dan mag het nieuwe eenheden bijplaatsen. Heeft een land op dat moment meer eenheden dan aanvoergebieden dan moet het eenheden ontbinden (opheffen, verwijderen).

Deze inleiding geeft het verloop van het spel Diplomacy in grote lijnen weer. Diplomacy is een bordspel dus een probleem bij het spelen over internet is de KAART. Dit probleem is tegenwoordig echter verholpen omdat er een website bestaat die automatisch de kaart van het spel waar je in speelt kan tonen, inclusief alle eenheden die op de kaart staan. Een linkje naar deze kaart krijg je automatisch via email toegestuurd als je eenmaal in een spel zit.

Diplomacy heeft in feite alles wat een spel over internet zo nodig heeft. Het is eenvoudig te leren, moeilijk om het echt goed te spelen, veel communicatie en verraad, bedrog, en samenwerking, en tegenwoordig ook zeer goede interfaces om het verloop van het spel makkelijk te kunnen volgen!.

Als het spelen van Diplomacy je wat lijkt, kun je meer inhoudelijk lezen hoe het spelen op internet gaat en de uitgebreide spelregels lezen.


Terug naar Nederlandse diplomacy pagina