DIPLOMACY

Inleiding

Deze pagina bevat uitleg voor spelers van diplomacy. Als je het spel nog niet kent, kun je beter eerst de spelregels lezen.

Er is ook uitleg hoe je een spel kunt begeleiden.

Het vergt enige moeite voor mensen die nog nooit diplomacy hebben gespeeld om via 'de judge' aan een eerste spelletje via internet te beginnen. Maar laat je niet afschrikken door alles wat op je af komt: na het inlezen, en zeker na het spelen van het eerste spelletje, wil je niet anders meer!

Mocht iets niet duidelijk zijn, dan kun je natuurlijk altijd om meer informatie vragen op de maillijst.

Judge helpfiles

De engelstalige syntax-files staan in de lijst van judge-helpfiles. Er zijn ook zeer uitgebreide engelstalige judgehandleidingen te vinden. Hieronder de inleiding in het Nederlands.

Hoe kan ik me aanmelden bij een E-mail Judge?

Diplomacy wordt gespeeld via de email-judges. Je moet om te spelen aangemeld zijn bij zo'n email-judge. Je kunt je via E-mail aanmelden bij:
de NLDP-judge (judge at diplomaatjes.nl) gestart in 2013, door Remco.
de NLDN Judge (judge at nldn.dyndns.org) was de NL-DipNed judge, in beheer van Max maar werkt niet meer (2013). Er zijn ook internationale judges, voor engelstalige spellen op internet te vinden.

De NLDN / NLDP Judge is speciaal in het leven geroepen voor nederlandstalige spellen. In de spellen kan ook Vlaams en/of Afrikaans gesproken worden.

De beide andere judges USIN/USEF zijn het meest populair onder internationale spelers en op die judges worden dan ook de meeste diplomacy spellen gespeeld, maar dan in het Engels. Er bestaan behalve USEF en USIN natuurlijk nog meer judge-adressen op de internationale openingslist maar probeer eerst eens een standaard potje Diplomacy in het Nederlands, om het spel te leren kennen.

Aanmelden bij de NLDP diplomacy-judge is heel makkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is een REGISTER-formulier op te sturen via e-Mail. Knip en plak het volgende formulier in een emailtje en stuur het op naar 1 van de diplomacy-judges (wij adviseren je aan te melden bij de NLDP judge).



REGISTER
Name:      Voornaam Achternaam
Phone:     +31 (0)20-1234567
Site:      Je internet service provider
Address:   Straatnaam 12, 1111 AA, woonplaats
Country:   Netherlands
Timezone:  GMT-1
Email:     jouw@email.adres
Level:     Novice, Intermediate, Advanced (kies 1 van de 3)
Birthdate: Feb 11, 1978
Sex:       Male of Female
Package:   Yes
END

Belangrijk!! Neem het formulier precies zo over, want het zal verwerkt worden door een computerprogramma. De adresgegevens die je invult, zijn (alleen) zichtbaar voor je medespelers en de spelleider als zij dit opvragen met het 'whois' commando.

Als je niet je echte adres wilt invullen hoeft dat niet, vul svp wel je echte naam in. Het doel van het invullen van de gegevens is om te voorkomen dat er wordt vals gespeeld doordat iemand stiekem twee keer registreert onder een andere naam en dan twee landen gaat besturen. Je kunt je gegevens later altijd nog aanpassen met een volgend register-commando.

Hoe kom ik in een spel?

Het beste is om even op de Dipned-mailinglijst te vragen of er nog spelers gezocht worden voor een spel dat nog niet is begonnen, en je vervolgens aan te melden bij dat spel. Als je direct wilt weten welke spellen er op de judge lopen, stuur dan na het registreren/aanmelden (zie boven) het commando 'list' naar het e-mailadres van de judge. Dit betekent dat 'list' in de bericht-tekst (message-body) moet staan, dus als volgt:
to     : judge at diplomaatjes nl
====
list
Je krijgt dan automatisch een e-mail terug van de judge met een overzicht van alle spellen die bezig zijn. Hier een voorbeeld:
Name      Phase    Variant/Options
-------   ------   ---------------
cluedo1   S1927MX  Standard, Any-site, Moderated (Willemjan.vanderknaap), Press:WGP-, Terminated.
anoniem   S1907R   Standard, Gunboat, 71 hrs, Any-site, Moderated (R.sparreboom), Press:W-P-.
                    Dit is een Nederlands talig gunboat spel (Dutch only)
robeco    F1903M   Standard, 71 hrs, Any-site, Moderated (Alando.van.bodegom), Press:W-P-.
fantasy   S1901M   Standard, 47 hrs, Any-site, Moderated (Henk Vinke), Press:W-P-.
                     Forming: 5 more players needed.
                     
Use 'list name' or 'list full' for more information on these games.
Press options are: WGPF
    where: W = White press allowed
           G = Grey press allowed
           P = Partial press allowed
           F = Fake press allowed
           - = Option not allowed
In bovenstaande lijst zijn er vier spellen bezig op de judge (de namen zijn te zien in de eerste kolom). Verder is te zien hoe ver het spel gevorderd is (phase) en ook staan de opties en de GM (GameMaster/Spelleider) genoemd. Er is in bovenstaande lijst inderdaad een spel waar zich nog spelers kunnen aanmelden (fantasy). Als de opties je bevallen kun je dat meteen doen (zie hieronder hoe), maar als er geen spellen zijn waar zich nog spelers op kunnen inschrijven of de opties bevallen je niet, zal zo'n spel eerst moeten worden aangemaakt door iemand die spelleider (GM) wil zijn. Een spelleider zal zelf nooit meespelen in het spel, maar wel de beheerder zijn van de spelopties.

Als je een <spelnaam> gevonden hebt, stuur je het volgende naar de judge toe:

signon ?spelnaam wachtwoord
set preference RTFEGIA
signoff

Toelichting: Omdat je nog geen land bezit in het open spel, moet je het vraagteken als pre-fix voor de spelnaam gebruiken. Later komt op de plaats van het vraagteken de eerste letter van het land dat je speelt (uitleg volgt beneden). Met het vraagteken geef je aan dat je in het spel wilt meespelen.

De tweede regel van je aanmeldings-e-mail, met 'set preference' is niet verplicht, maar daarmee kun je wel aan de judge aangeven welk land je het liefste gaat spelen. In dit geval is aangegeven dat de speler het liefste Rusland (R) gaat spelen en het minst graag Oostenrijk (A). Als er meer spelers zijn die even graag een bepaald land spelen, dan zal de judge gaan loten en krijg je een willekeurig land toebedeeld op volgorde van je aangegeven voorkeur.

Onthoud ook goed het wachtwoord wat je opgeeft op de regel van het signon commando. Je kunt een eigen woord opgeven. Het wachtwoord voorkomt dat een andere speler zomaar als jou bij de judge kan aanmelden voor dat spel. Elke keer dat je je zetten wilt opgeven bij de judge, zul je de regel met het 'signon' commando in combinatie met je wachtwoord weer als eerste regel van je bericht moeten gebruiken. In feite is dat dus de standaardregel waarmee je elk bericht naar de judge begint. (meer voorbeelden in de volgende hoofdstukken hieronder).

De derde en laatste regel is 'signoff'.

Communiceren met de judge

Ben je eenmaal bij een judge aangemeld, dan moet je je aan bepaalde regels houden zodat de judge (het computerprogrammaatje dat jouw email leest), je begrijpt.

Om een idee te krijgen wat een judge-commando is, kun je eerst eens een mail sturen aan een judge met in de messagebody slechts de tekst 'help'.


to     : judge at diplomaatjes nl
subject: test judge
=====
help
=====

Je krijgt dan een bericht terug met hulp over communiceren met de judge. Hieronder staat hetzelfde verhaal maar dan in het nederlands.

Communiceren met andere spelers

Regel: Overleggen over je zetten met andere spelers doe je altijd via de judge en nooit via prive e-mail. Dit laatste is bij het spelen via de judge gewoon niet toegestaan, tenzij de Game Master anders heeft beslist. Hetzelfde geldt voor overleggen via andere mediums zoals MSN messenger of ICQ. Vraag altijd eerst aan de GM of dit toegestaan is.

Toelichting: er bestaan ook 'anonieme' spellen waar de identiteit van de spelers geheim moet blijven. Hier is het zelfs helemaal verboden om je e-mail adres vrij te geven. In geval van overtreding zal de GM je uit het spel zetten.

De syntax van een bericht aan een andere speler is als volgt:

signon Lspelnaam wachtwoord
press to L
...
endpress
signoff

Een bericht aan de judge begint altijd met het 'signon' commando. Op die regel geef je aan welk land je speelt in welk spel en je identificeert je met het wachtwoord waarmee je je had aangemeld.

Op de plaats van de "L" staat de eerste letter van het land dat jij speelt, en wel als volgt:
A = Austria (oostenrijk)
E = Engeland
F = Frankrijk
I = Italie
R = Rusland
T = Turkije
G = Germany (Duitsland)
M = Master

Deze letters zijn zeer belangrijk, want je gebruikt ze ook in je onderlinge communicatie. Communicatie gaat namelijk via
'press to L'. (L = Land)

Ik geef hier even een voorbeeldje van. Stel je voor dat je oostenrijk bent en je wil een bericht (press) sturen aan Italie, in het spel 'dutch'. Dat zou er zo uit kunnen zien:


to: judge at diplomaatjes nl
=== signon adutch wachtwoord press to i Hallo Italie. Wat dacht je ervan samen te werken? Ik stel voor om Tirol niet te bezetten.. Groetjes, De weense prins endpress signoff ====

Zoals je ziet begint je bericht dus altijd met de aanmelding (signon). Aan het einde staat de afmelding (signoff). Die afmelding zorgt ervoor dat de judge niet verder naar de rest van de tekst van je bericht kijkt. Dit kan handig zijn voor het geval je email-programma standaard een signature neerzet, en je wilt voorkomen dat de judge ook je signature gaat proberen te verwerken.

Daartussen staan de commando's. In dit geval staat er alleen maar een bericht aan Italie (press to i). Berichten worden afgesloten met een "endpress"

Nu denk je natuurlijk: Wat heeft dat voor zin om een bericht via de judge te sturen? Nou.. hier komt nog een voorbeeld, je kan namelijk ook berichten aan meerdere grootmachten tegelijk sturen, en dan begint het eenvoudig te worden..


=====
signon rdutch wachtwoord
press to ig

Hallo Italie en Duitsland. Rusland hier. Die oostenrijker zegt 
tegen mij dat hij wel Turkije met mij wil aanvallen, maar ik 
geloof hem nog niet helemaal. Wat zegt hij tegen jullie?

Groetjes,
De Tsaar
endpress
press to a

Hoi Oostenrijk, ik vind het wel een goed plan eigenlijk. Als ik 
nou om te beginnen Roemenie neem, mag jij Servie wel hebben, ok?

Groetjes,
De Tsaar
endpress
press to t

Hoi Sultan,

Ik ga gehakt van je maken! Hahahahaa!

Groetjes,
De Tsaar
endpress
signoff
======

Hop, meteen 3 berichten in 1 mailtje aan de judge. Voordeel is dus: Je hoeft niet steeds nieuwe emailtjes aan te maken. 1 mailtje aan 'de judge' is voldoende, en die stuurt het dan door aan de andere spelers.

Merk ook op dat het eerste bericht gestuurd was aan twee landen tegelijk. Je hoeft een bericht dus maar eenmaal te versturen en de judge zorgt er voor dat het bericht wordt doorgestuurd aan de landen die je hebt opgegeven.
Je krijgt dan berichten terug van de judge, als bevestiging dat alles goed is gegaan, met iets als:

=====
message from speler@xs4all.nl as Russia to Turkey:

Hoi Sultan,

Ik ga gehakt van je maken! Hahahahaa!

Groetjes,
De Tsaar

end of message
=====

Verder moet je de judge natuurlijk nog je orders voor je eenheden geven!
De afkortingen die je moet gebruiken staan op de homepage:

regels

Ergens onderaan die pagina vind je de nederlandstalige afkortingen en de engelse. Let op: Je moet altijd de engelstalige afkortingen voor de provincies op de kaart gebruiken!

Voorbeeldje zoals Frankrijk het zou kunnen insturen:


=====
signon fdutch wachtwoord
press to e

Hoi Engeland. Okee, ik beweeg zoals afgesproken

endpress
press to g

Goed duitsland, we zullen eens zien wat de engelsman doet.

endpress
a par - pic
f bre - eng
a mar - spa
signoff
=====

Er worden dus nog twee berichten verstuurd, en de 3 eenheden krijgen elk een order.
Tot zover de voorbeelden om met overige spelers te communiceren.
Je kunt in elk spel uiteraard ook de spelleider om hulp verzoeken. Dat gaat als volgt:


======
signon Pdutch wachtwoord
press to m

Hallo, ik ben de afkorting voor Tirol vergeten, ik stuur
TIR in, maar dat snapt de judge niet..

endpress
signoff
=====

en dan stuurt de master terug:

=======
signon mdutch wachtwoord
press to a

Ja die fout maakte ik ook altijd. De afkorting voor Tyrol is 
TYL, de afkorting voor Thyreense zee is TYS.. succes!

Doegie,
GameMaster
signoff
========

Vervang overal waar 'wachtwoord' staat jouw wachtwoord.. uiteraard..

Let op dat de judge je altijd iets TERUGSTUURT als je iets gestuurd hebt. Kortom als je iets wegstuurt, krijg je een kopie terug ter bevestiging.

Zetten insturen naar de judge

NEEM even de moeite om de judge-helpfiles te lezen. judgefiles. Toegegeven, het syntax.txt bestand is ietwat cryptisch, en de meeste problemen ontstaan bij het convooieren van legers.

Daarom daarvan even een korte toelichting.
In de syntax file staat:


[<type>] <s-prov> <moves>   <c-prov> <moves> <c-prov> ... <moves> <d-prov>

Dit ziet er wat cryptisch uit, maar het komt er op neer dat je MAG opgeven het type van de eenheid (A voor leger, F voor vloot), s-prov is source-provincie oftewel start-provincie (huidige gebied waar eenheid staat), en vervolgens c-prov, dat is het gebied waar je de eenheid doorheen beweegt, zoveel keer als er tussenliggende gebieden zijn, tot aan de d-prov (destination-provincie, doelgebied, oftewel eindstation).

Dat is een wat lange uitleg. Een voorbeeld doet vaak wonderen:
Goede orders zijn dus:


f ion c apu - gre
a apu - ion - gre

Een leger dat over nog meer zee-en zou gaan, moet je dan ook opgeven met alle zee-en er tussen! Uitgebreider voorbeeld:


f ion c apu - smy
f aeg c apu - smy
a apu - ion - aeg - smy

en zo verder als er nog meer zee-en tussen zouden liggen. Wat je natuurlijk altijd kunt doen, is een algemene vraag stellen op de diplomacy-mailinglist! De mensen die daarop zijn aangesloten zijn altijd bereid je verder te helpen, of stuur een mail naar je GamesMaster, die antwoord ook altijd zo spoedig mogelijk!

Tot zover de introductie met het communiceren met de judge. Als je zelf nog tips hebt om deze pagina te verbeteren. Mail dan s.v.p. naar: (verwijderd)

Meer (engelstalige) informatie over het spelen via de judges kun je vinden op:
The newbies guide to the judge (by Andy Schwarz)


Terug naar nederlandse diplomacy pagina